Nesmrtelné židle Ray a Charlese Eamesových
Publikováno 26.11.2013 v 19:16 v kategorii Dům, byt a zahrada, přečteno: 44x
Charles Eames se považuje za jednoho z nejvlivnějších designérů 20. století. A i přesto, že podíl Ray Eamesových v geniálním tandemu se někdy podceňuje, jak bezprostřední spolupracovnice svého manžela se aktivně podílela na všech projektech, zejména na dekorativních aspektech jejich společné práce.
předešlé následující K přínosem Eamesových se řadí poválečná vize moderního nábytku, používání novodobých materiálů a koncepce otevřeného obytného prostoru. Mají velký podíl na vytvoření nového vztahu mezi designem a životním stylem. Tato dvojice významných designérů stála u zrodu masově vyráběného sedacího nábytku. Manželská a tvůrčí dvojice se zabývala vším, co souviselo s designem a architekturou, grafikou, filmem, divadelními scénami a kostýmy, nábytkem, koberci a bytovými doplňky, navrhovali i interiéry a domy. Design Charlese a Ray Eamesových se stal moderní klasikou a jeho význam zůstává stejně intenzivní jako v dobách, kdy ho navrhli a vytvořili. Důvodem jejich výroby iv současnosti je, že objekty jsou nadčasové, lze je postele a matrace www.matrace-postel.cz do kteréhokoliv období, prostoru a kultury, a přesto nelze považovat za starožitnosti. Židle "Plywood Group" Ke konci války připravili Eamesovi kolekci židlí Plywood Group. Sériová výroba začala v roce 1946. Překližková část židle byla rozdělena na sedačku a opěrku. Ty byly navzájem spojeny nosnou konstrukcí z ohýbaných lamel nebo ocelových trubek. Jemně zakřivené povrchy tenkostěnného opěradla a skořápky sedadla vhodně podpírají lidské tělo. Židle mohou mít různé výšky sedáku a kovový rám. Vyrábějí se i jejich stolní ekvivalenty. Příjemné a pohodlné sezení udělalo z těchto výrobků stále žádaný evergreen, a přestože se vystavuje v muzeích, stále se přesto vyrábí. Eames plastic Chairs Experimenty s ohýbané překližky byly pouze začátkem na cestě hledání nových postupů, kterými přizpůsobovaly nepoddajné materiály organickým tvarům lidského těla. Pak přišel na řadu tvarovaný plast, spojování sedáku a opěradla do jednolitého univerzálního celku, použití skelných vláken a vinylové membrány namísto tradičního čalounění. Před kovem měl laminát několik výhod - nízké výrobní náklady, univerzálnost, nízkou hmotnost a cenovou dostupnost. Výrobu nerecyklovatelných laminátových židlí ukončil rok 1993, kdy Vitra - od roku 1984 jediný legitimní výrobce autentického designu manželů Eamesových - přestala originální verzi vyrábět (od roku 1946 Charlese Eamese sponzorovala firma Herman Miller). Vývoj moderních technologií umožnil, že po čase se mohli "skleněné židle" opět objevit v celé své kráse. Nikdo na první pohled nepozná, že jsou z jiného materiálu - z ekologického polypropylenu. Židle Eames plastic Chair - první průmyslově vyráběná plastová židle - byla humánní ve svém zakřivení, v organických formách a hledání ekonomicky přijatelné volby. Výsledný objekt má přísnou strukturu, modulovaný tvar a je stohovatelný. Židle s drátěnou kostrouEamesovci využili v nábytkovém designu i ohýbaný a svařovaný drát. Židle s drátěnou kostrou se sériově vyráběly v letech 1951-1957 ai dnes jsou stále vyhledávaným produktem. Netradiční podoba drátěných židlí a křesílek Wire Chairs si hned na začátku získala řadu nadšených příznivců. Široké oka vytvářejí lehký a transparentní vzhled židle - působí jako trojdimenzionální kovová kresba. Zvláštní látkový nebo kožený potah poskytuje větší komfort při sezení. Kromě podnože "Eiffelova věž" se vyrábí i speciální podnož, která umožňuje stohovatelnost těchto židlí. Židle má univerzální použití do veřejných prostor i do domácnosti. Židle "Aluminium group" Dalším materiálem, který Eamesovi úspěšně vyzkoušeli, byl hliník. Jejich první židle měla univerzální použití - hodila se do interiéru i exteriéru, univerzální se používá na práci i na relax. Nadchla svou elegancí, a protože byla i velmi pohodlná, stala se základem úspěchu kolekce Aluminium Group (1958). Tu tvoří židle se třemi výškami opěradla, čtyř-a pětihvězdičkové podporou na kolečkách nebo bez nich, s područkami nebo bez nich a otomanu. Design židlí této kolekce je jednoduchý a čitelný. Kvalitu designérského návrhu podporuje také skutečnost, že na něm nebylo nutné měnit během čtyřiceti let nic. Lenoška "Lounge Chair and Ottoman" Jeden z nejslavnějších návrhů Eamesových - lenoška Lounge Chair s podnožkou Ottoman dnes patří mezi klasiku moderního nábytku. Je moderní interpretací tradiční klubovka a skládá se ze tří vzájemně propojených prvků, které tvoří skořepina z ohýbaného vrstveného dřeva a pohodlný matrace s vyměnitelným koženým čalouněním. Pětiprvková podnož (křeslo se otáčí a otoman je na pevné konstrukci) a spoj na zádech opěráku jsou odlévány z hliníku, který je nabarvený a nalakovaný načerno. Křeslo vzniklo v roce 1956 jako dárek k narozeninám filmového režiséra Billyho Wildera. "
Komentáře
Celkem 0 komentářů